Als ondernemer weet je dat je bedrijf zichtbaar moet zijn voor potentiële klanten. Maar je weet ook dat je je marketingbudget slechts één keer kunt uitgeven. Dus in welke vormen van bedrijfsreclame moet je investeren en welke zaken kun je beter achterwege laten? In dit artikel proberen we hier een zo goed mogelijk antwoord te geven.
Buitenreclame
Een van de vormen van bedrijfsreclame waarin je naar onze mening moet investeren, is buitenreclame. De reden hiervoor is dat je bedrijfspand voor je bezoekers herkenbaar is en je opvalt voor potentiële klanten die je bedrijf voorbij rijden of lopen.
Een groot voordeel van buitenreclame, is dat de meeste vormen slechts om een eenmalige investering vragen. Daarna hoef je er meestal jarenlang geen euro meer aan uit te geven. Maar wat zijn de vormen van buitenreclame die wij adviseren?
Dat zijn in ieder geval gevelreclame en autoreclame. Met gevelreclame maak je bedrijfspand 7 dagen per week zichtbaar. Met autoreclame zorg je ervoor dat, iedere keer dat je de weg op gaat, mensen getriggerd kunnen worden om contact met je op te nemen.
Aandachtspunten bij gevelreclame en autoreclame
Voor wat betreft gevelreclame is het met name van belang dat je bedrijfspand herkenbaar is. Kortom, zorg voor een logo en je bedrijfsnaam. Indien je genoeg budget hebt, is het aan te raden om voor verlichtte gevelreclame te kiezen. Op die manier ben je ook ’s avonds en ‘s nachts zichtbaar.
Voor wat betreft autoreclame is het met name van belang dat je je toegevoegde waarde communiceert. Dus welk probleem los je voor je doelgroep op? Wanneer je op die manier je autoreclame insteekt, zul je veel sneller mensen triggeren om contact met je op te nemen, dan wanneer je enkel een logo of bedrijfsnaam op je auto laat bestickeren.
Online reclame
Online is natuurlijk niet meer weg te denken en het is dan ook belangrijk dat je op zijn minst een professionele website laat bouwen. Denk bijvoorbeeld aan de waardevolle reclames van NordVPN kosten over de veiligheid. Investeer in je online vindbaarheid. Met name op het gebied van zoekmachine optimalisatie loont het om te blijven investeren. Het levert je immers bezoekers op via de Google zoekresultaten, waardoor je dag in dag uit via je website nieuwe klanten kunt aantrekken.
En het mooie van online vindbaarheid, is dat wanneer je de geldkraan even dicht draait je in de meeste gevallen niet direct onvindbaar bent.
Met andere woorden: in een financieel slechtere periode kun je je marketingbudget terugschroeven of zelfs schrappen terwijl je website voor je blijft acquireren. Al geldt natuurlijk wel dat je met name in de competitieve markten niet te lang stil kunt blijven staan.
Netwerken
Netwerken is niet direct een vorm van reclame, maar aan de andere kant toch ook weer wel. Iedere keer dat je gaat netwerken ben je immers jezelf en je bedrijf zichtbaar aan het maken. Bovendien is netwerk relatief goedkoop, het kost alleen veel tijd.
Toch raden we je aan om je bij minimaal één netwerkvereniging aan te sluiten, zodat je structureel blijft werken aan het uitbouwen van je zakelijke relaties.
Beperkt budget?
Bouw je bedrijfsreclame dan geleidelijk uit. Begin bijvoorbeeld met het zakelijk netwerken en als je een aantal opdrachten hebt binnengehaald, gebruik dan een deel van de opbrengsten om een professionele website te laten bouwen. Heb je een website, laat je auto dan bestickeren en probeer bijvoorbeeld in de lokale krant eens te adverteren.
Zo bouw je stap voor stap de omvang van je bedrijfsreclame uit en kom je er ook achter welke middelen wel en welke middelen niet werken. Want dat is het eindelijk waar het om gaat. Voor het ene bedrijf werkt bepaalde bedrijfsreclame beter dan voor het andere bedrijf. Wat voor jou werkt zul je pas ervaren als je het uitprobeert.
Geef een reactie